Cultura · 27 de Desembre de 2016. 16:07h.

Els Almogàvers, en calçotets

Exposició sobre els mercenaris catalans en còmic

Els Almogàvers, en calçotets

L'exposició permet veure la roba interior dels Almogàvers

La seu de l'Arxiu de la Corona d'Aragó (situada al Palau del Lloctinent de Barcelona) acull fins al pròxim 27 de maig una exposició on es resumeix, en format còmic, la història dels Almogàvers, els soldats catalans de l'Edat Mitjana.

A 'La Corona d'Aragó dibuixada. Història i ficció' s'hi apleguen per primera vegada obres gràfiques dels segles XX i XXI aparegudes a revistes, còmics i llibres, i que han recreat el període medieval del segle XII al XV. Entre altres coses, es pot conèixer quin va ser el paper dels almogàvers o quina és la vestimenta que utilitzaven els reis de l'època.

L'objectiu de l'exposició "és mostrar com l'element gràfic pot contribuir a un millor enteniment d'un determinat context polític, social i cultural". "Són imatges que pretenen divulgar i actualitzar els coneixements dels lectors d'aquesta etapa històrica", han reblat els organitzadors.

almo2.jpgEls autors de l'exposició, Antoni Guiral i Jordi Riera

L'Arxiu de la Corona d'Aragó, que depèn del Ministeri d'Educació i Cultura, ha assegurat que "el llenguatge verbal i icònic del dibuix és perfectament adequat per transmetre de manera lúdica, però també moltes vegades plenament rigorosa, l'ambient i l'èpica dels fets històrics i les obres literàries que retraten o tenen com a marc aquest període cronològic". L'exposició no pretén ser "exhaustiva" sinó que vol "mostrar el treball d'uns magnífics dibuixants, cadascun el seu estil, que al llarg dels segles XX i XXI ens han deixat un llegat viu dinàmic en premsa, revistes i llibres il·lustrats".

El recorregut expositiu està compost per obres D'Ivori, Junceda, Albert Mestre, Batllori i Jofré, Elvira Elias, Josep Granyer, Manuel Gago, Ambrós, Llucià Navarro, Enric Sió, Tísner, Ivà, Cesc, Jan, Jesús Blanco, Jaume Marzal o Sento juntament amb dibuixos originals d'Oriol García Quera, Alfonso López i Francesc Riart.

A l'exposició també s'exposen documents originals de l'època medieval cedits per l'Arxiu de la Corona d'Aragó. Entre ells es poden destacar la donació que féu Ramiro II d'Aragó al comte de Barcelona Ramon Berenguer IV de la seva filla Petronila i de tot el seu regne, considerada l'acta fundacional de la Corona d'Aragó, el relat contemporani dels fets dels almogàvers en Orient o una lletra original de l'emperador bizantí Manuel II Paleòleg.

almo3.jpg

Els autors de l'exposició, amb el director de la Corona d'Aragó

13 Comentaris

#6 Anem amb compte, Girona, 02/01/2017 - 14:19

A veure si amb els problemes que ja tenim encara ens en surtirà un de nou, la casa Calvin Klein ens vol fotre una querella per haver copiat el disseny dels calçotets. o sigui que "al tanto".

#5 N. Ferrer, Barbastro, 02/01/2017 - 12:59

Catalanes, aragoneses y serranos. Así los describe la crónica de Bernat Desclot. Tanto du nombre como sus grados eran de origen musulmán. Las crónicas musulmanas los describen como salteadores musulmanes del valle del Ebro y está documentado que hubo musulmanes entre los almogavares cristianos.

#4 xx1, El mundo., 01/01/2017 - 22:49

El articulo contiene algunoss errores historicos de bulto.

¿mercenarios catalanes? jejejejeje

¿Cual era su grito de guerra?

¡¡Aragon , Aragon!!

#4.1 ManRiFis, Marcelona, 02/01/2017 - 12:28

Folio 114r de la Crónica de Ramón Muntaner, donde se describen los gritos de guerra utilizados por los almogávares:

"... los almugavers cridaven: Desperta ferres!, Desperta! [...] Que us dire? La batayla fo molt fort et cruell; mas a la fin, tots los ffranchs levaren un crit e cridaren: Aragon!, A

#3 Jordi Perpinyà, Perpinyà, 01/01/2017 - 21:44

Per cert, em sembla que l'anomenat Arxiu de la Corona d'Aragó es deia històricament "Arxiu Reial de Barcelona"...fins que els censors franquistes ho van trobar massa revelador de la nostra veritable història.

#3.1 ManRiFis, BArcelona, 02/01/2017 - 12:21

I què tenia Barcelona de "Reial" ... Com no fos que allò era el arxiu a Barcelona d'algún rei... probablemente d'Aragó, perque a Barcelona no hem tingut cap d'aquests!

#3.2 Karhu, Bcn, 02/01/2017 - 17:59

No es diria com a tal, pero em dius en aquella epoca quina equivalencia podia prendre la decisio de deixar un pais amb el seu territori i prendre la decisio de unificar dos territoris. Digueli com vulguis, no cambiaras la historia

#3.3 George, Alt Camp , 03/01/2017 - 23:27

"Em sembla"....o sea q no tienes constancia "real", : si fuera verdad ya estarías chuleando , con esa prepotencia tuya "tan ufana y tan superba" propia d supremacistas patológicos q compartís con los boer sudafricanos, los protestantes dl Ulster i las milicias blancas yankis...

#2 Pepon, Bcn, 01/01/2017 - 14:55

Vaya, y estos mercenarios a sueldo, autores de tantas matanzas, sí merecen tener calles dedicadas en el centro de BCN, Sra. Colau? Piense Vd. que en Grecia aún nos maldicen. Las glorias catalanes son intocables?

#2.1 La hora de los egoístas, Bcn, 01/01/2017 - 19:04

En bastantes lugares actuales de Europa a los niños en vez de decirles "que viene el coco" se les dice "que vienen los catalanes". Un pueblo que se caracteriza por su pacifismo.

#2.2 Jordi Perpinyà, Perpinyà, 01/01/2017 - 21:41

Tens raó Pepón, l'exèrcit català era potent i cruel...quan Catalunya era independent i tenia estat propi. Jo també opino que els soldats catalans eren dels millors d'Europa. Per mantenir Castella a ratlla hom ha d'ésser almenys tan fort i cruels com ella.

#2.3 pepe.----, andorra, 02/01/2017 - 15:30

Si jordi es feliz con su historia me parece bien, pero eso solo es cierto en sus mas tiernas fantasías, nada de lo q dice ni sucedió ni es realidad. ¿Si castilla fuese como dice hubiera dejado q la dividieran a trozos? pq Castilla es una, pero esta dividida, no sea q le haga la competencia a otras reg