Cultura · 17 de Juliol de 2017. 11:39h.

Javier Cercas veu "supèrbia xulesca" independentista

L'escriptor recorda que els catalans "portem 40 anys" decidint el futur de Catalunya

Javier Cercas veu "supèrbia xulesca" independentista

L'escriptor català Javier Cercas, en un article a El País Semanal, aposta per reconèixer Catalunya com a nació però carrega contra l'actitud de l'independentisme. “L’alarmant no és reconèixer que a Espanya conviuen diverses nacions, sinó que hi hagi espanyols que encara no ho sàpiguen", indica Cercas.

"És veritat que el concepte de nació és vague i fins i tot equívoc, però en definitiva una nació no és altra cosa que un grup de persones que es considera a si mateix com a tal, que posseeix una herència comuna i vol seguir vivint en comú i compartint seva comuna herència, i d'aquí el cèlebre dictum de Renan, segons el qual l'existència d'una nació constitueix ‘un plebiscit quotidià'", afegeix.

"La política pot fer moltes coses, excepte prescindir de la realitat, i és una realitat que Espanya és una nació, però també que ho són, cadascuna a la seva manera, Catalunya, el País Basc i Galícia, cosa que ve a reconèixer fins la mateixa sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut de Catalunya de 2010", considera.

Tot i això, l'escriptor critica que "els independentistes, que no només volen decidir el futur de Catalunya -cosa que per fortuna portem 40 anys fent els catalans-, sinó el de tot Espanya: aquest gest de supèrbia xulesca és el que es coneix, amb tramposa humilitat, com 'dret a decidir'".

"Per als qui no som independentistes, en canvi, no hi ha cap contradicció: només cal distingir, en efecte, entre nació cultural -a la manera alemanya de Herder- i nació política -a la manera francesa de Sièyes-, i donar-li a cadascuna el que és seu", proposa.

"Reconèixer que Espanya és un Estat amb diverses nacions i una sola sobirania no és una ocurrència excèntrica: és reconèixer la realitat, que és la primera condició per fer una política real", conclou.

16 Comentaris

#6 alexei, Barcelona, 17/07/2017 - 17:10

Doncs jo tinc la impressió contrària... que portem 40 anys pendents de decidir el que volem ser i fer.

#5 !!*!!, Bcn, 17/07/2017 - 14:45

40 anys decidint ????? Però què diu aquest ? No ha sentit parlar de l'estatut, de les firmes de Rajoy, del TC ?
Es que n'hi ha que tenen una memòria selectiva.

#5.1 manuel, Barcelona (España), 17/07/2017 - 15:45

Decidiendo respetando las reglas, como todo en esta vida. Si te cargas las reglas entras en la jungla, y en la jungla impera la ley del más fuerte, sin opción a poder decidir.

#5.2 Gombau, Vidrà, 17/07/2017 - 16:57

Jo diria que el que tenen es unes "penques" de campionat!!!

#5.3 !!*!!, Bcn, 17/07/2017 - 17:44

#5.1

Tens tota la raó. Quans anys fa que els Catalans no podem decidir ? Total perquè la força és dels espanyols.

#5.4 manuel, Barcelona (España), 17/07/2017 - 18:43

#5.3

Ahora resulta que durante los gobiernos de Pujol los catalanes no han podido decidir nada. Política educativa, mossos d'esquadra, política sanitaria, etc, etc. Y durante muchos años ellos han tenido la fuerza de apoyar o no los diferentes gobiernos de España, pero claro supongo que aquellos no eran catalanes eran marcianos o murcianos.

#5.5 !!*!!, Bcn, 17/07/2017 - 21:21

Pujol, decidir quelcom ? De què parles ? Tot just podia demanar una almoina. I tot supervisat per l'Estat. (Encara ara, l'estatut està control.lat pel Gobierno).
Era el periode del peix al cove.
Decidir ? rès de rès. Gratar quelcom, si. Això és ser esclau. O si més no una colònia.

#5.6 manuel, Barcelona (España), 18/07/2017 - 09:58

Tal es el grado de paranoia que se tiene que es imposible ver la realidad. Vivimos en un mundo en que siempre tienes a alguien que te supervisa y que está por encima tuyo (Europa, Estado, CC.AA, Ayuntamiento, Individuo). Los individuos los últimos de la cola. Estatut controlado? cuanta gente fue a votar ese Estatuto? Tú fuiste? a que no.

#5.7 !!*!!, Bcn, 19/07/2017 - 07:33

Si, sempre hi ha algú que et control.la, però millor si l'has escollit (Europa). L'estatut també era votat, fins que Rajoy faci aquella petició "contra los Catalanes".

#4 Pepet , Sabadell, 17/07/2017 - 13:50

Més clar no es pot dir!

#3 Telamarinera, Vilanova, 17/07/2017 - 13:35

Y en CAT, sólo hay una nación? O hay varias... por los mismos argumentos.

#2 Miguel, Barcelona, 17/07/2017 - 12:57

Y por haber nacido en Barcelona me tengo que joder y ser catalán cuando me siento español?

#2.1 pepe.----, andorra, 17/07/2017 - 14:11

y quien ha dicho q es incompatible? Y en todo caso, eso tiene remedio, Barcelona Autonomia, asi, los nacidos y los q viven en Barcelona podran evitar dichos problemas ademas de poder gestionar los problemas de Barcelona de verdad, q no hace falta q vaya un argentino o uno de mollrerusa, Berga o Vich a tocar la gaita en Can Fanga....

#2.2 JUANICO, Barcelona, 17/07/2017 - 19:22

Pues no.

Si te parece, eres chino.

#2.3 Miquel, Blanes, 17/07/2017 - 19:57

No Miguel no ha de fotra't, tu ha nascut a Catalunya i ets espanyol, cap problema a Catalunya tothom és benvingut, hi ha anglesos a la Costa Brava i Marroquins a Salt, i poden quedar-se o marxar lliurement i quan vulguin, així de gran és Catalunya.