Cultura · 9 de Gener de 2022. 11:02h.

Amistats perilloses

El PNB va mantenir contactes amb els nazis per crear una Euskal Herria

Amistats perilloses

El PNB va mantenir contactes amb els nazis per intentar crear una Euskal Herría "unificar les províncies basques en una zona autònoma", segons revela un reportatge de l'historiador Joan Esculies publicat aquest diumenge a La Vanguardia. "Així ho detalla un informe del 8 de juliol de 1945 de dues pàgines i mitja de MA217, àlies Cano, "un molt bon agent retribuït" del servei de contraespionatge francès a Madrid", segons explica el diari.

Segons l'esmentat agent es van oferir "a canvi del suport per a la creació d'una regió autònoma que comprengués les províncies basques espanyoles, els Baixos Pirineus i alguns territoris adjacents, una zona que en el futur esdevindria la república basca".

L'informe és part de les 1.400 pàgines que l'historiador ha reunit als volums, El contraespionatge francès a Barcelona (1943-1945) i El contraespionatge francès a Madrid i el Marroc (1943-1945), apareguts a la primavera i la tardor d'aquest any a l'editorial Col·lecció Némesis Historia.

Els contactes van tenir lloc en tres fases: entre finals del 1940 i juliol del 1941, entre el desembre del 1942 i el març del 1943, ia l'estiu del 1944.

Després del desembarcament a Normandia, el comandament alemany va considerar resistir "a la regió muntanyosa situada entre la costa i la frontera francoespanyola".

Els bascos ho van aprofitar per dirigir-se a l'oficial alemany encarregat dels assumptes polítics, capità Pyrrh —un nom potser mal transcrit a qui no s'ha pogut identificar—, amb oficina a Biarritz".

"Volien que els autoritzés a organitzar la vida civil de la futura zona autònoma amb el pretext d'influir en la població civil a favor dels alemanys". D'acord amb l'informe, els jeltzales estaven segurs que després de l'alliberament de França cauria el franquisme i que a la zona autònoma francesa s'integrarien les províncies basques espanyoles i que 'serien les tropes alemanyes les que durant les primeres setmanes garantirien l'ordre en aquest nou país'".

Publicitat
Publicitat

43 Comentaris

Publicitat
#40 Tarraco, Tarraco, 10/01/2022 - 13:22

Otro refrito de la factoria informativa del Rius. Si le pasaran el programa antiplagios sus noticias lo petaría fijo. Veo que no publicais todos los mensajes que os son criticos. Que pena porque e-noticies siempre queja que la Generalidad les veta. Parace que no predicais precisamente con el ejemplo. En fin

#40.1 pepe, andorra, 10/01/2022 - 14:44

es un refrito de la vanguardia, ademas, esta incompleto, hay actas de la visita de Aguirre a las autoridades mas altas del NSDAP para pedir ayuda.
y si te pasaran el antiplagios a ti, se veria q eres un bot o un algoritmo.
y comprate unas gafas, pq a todos nos han censurado algún comentario, un separatista totalitario q no llore, es raro.

#40.2 Tarraco, Tarraco, 10/01/2022 - 16:03

Un algoritmo es un conjunto de instrucciones ordenadas, finitas y delimitadas que se crean con el fin de describir de forma sistemática la ejecución de una tarea. Por lo tanto, los algoritmos NO pueden llevar gafas. Pásate tu el antiplagio primero por el cerebro, hombre!

#40.3 pasaba por aqui, Santa Coloma de Gramenet, 10/01/2022 - 17:29

#40.2


No te preocupes, al amigo Pepe, todo aquel que no opina como a él le gusta lo cataloga como bot. Así se evita pensar por sí mismo. No sé a qué se dedica (aparte de ver comunistas por todas partes), pero ingeniero informático seguro que no es

#40.4 Neferu, Barcelona, 10/01/2022 - 19:10

A mi es raro el día que no me censuran algo. y no será porque digo nada ofensivo. Así que no te quejes, no vayas de víctima que es lo que mejor sabéis hacer.

#40.5 Tarraco, Tarraco, 11/01/2022 - 06:00

Hola Neferu, un fuerte abrazo amigo

#40.6 pasaba por aqui, Santa Coloma de Gramenet, 11/01/2022 - 08:05

#40.4


Ofender tú? Ya ves tú que tontería, que piel más fina tiene la gente, por favor... a ver si es que el Rius éste es indepen... o comunista... o las dos cosas y por eso tiene esos tics tan totalitarios. Lo de "lo que mejor sabéis hacer" a quien te refieres? A los indepeN? a los de izqdas? a los de santa coloma? a mi dámelo mascao que sino.

#40.7 Chris, Lérida (RIP Cataluña), 11/01/2022 - 19:03

#40.6

Transeúnte,antes de que le den a usted las cosas"mascás"(le sugiero que relea a Neferu,porque no has acabado de entender su mensaje)pásese por https://opinio.e-noticies.cat/ la-punteta/todos-fachas-139036 .html y predique con el mismo ejemplo

Cada comentario que hace le hace más hipocrita y menos equidistante,así que hágase el favor.

#39 josemiguel, El Prat de Llobregat, 10/01/2022 - 08:52

Haber sido reprimido por un fascismo no te pone en el lado de los demócratas.¿Cuántos antifranquistas lo eran "por demócratas" y cuántos lo eran pq defendían un totalitarismo simplemente de otro tipo q el del franquismo?

#37 Pan con tomate y jamón ibérico, II*II El ruc català vola.., 10/01/2022 - 00:03

Desde la caverna... EAJ-PNV... "Dios y Leyes viejas..." y como buenos gudaris... a levantar piedras.

#36 Rivers, Bcn, 09/01/2022 - 21:42

Per sort, els franquistes no hi vàreu tenir cap relació.

#36.1 Pa & tomàquet i pernil ibèric, II*II El ruc català vola.., 09/01/2022 - 23:56

Potser sí, deixem de banda la colla de descendents de carlins a la "Tractòria profunda.." també tenim els avantpassats de Puigdemont, Llach, Aragonès, Marta Rovira, Comín...
Franquistes pota negra...
Apa..!! torna a la madrassa que vas ben servit.

#36.2 pepe, andorra, 10/01/2022 - 14:46

otro bot, vaya dia, se nota q el separatismo totalitario esta esquiando en la cerdanya......Los franquistas solo existen en tu imaginacion, claro q los bots no tenéis de eso, ahora q pienso.....Y pensar tampoco, los bots no piensan, son como un agente del NKVD.

#36.3 pasaba por aqui, Santa Coloma de Gramenet, 10/01/2022 - 17:33

#36.2


Por una vez te tengo que dar la razón (tampoco te acostumbres)... los franquistas son los padres, sí... los de la constitución, no te j**e...