Cultura · 21 de Novembre de 2022. 10:00h.

Colom tenia orígens jueus

La seva família hauria fugit a Itàlia després dels pogroms a Catalunya el 1392

Colom tenia orígens jueus

Cristòfor Colom (1451-1506) tenia orígens jueus, segons explica l'historiador Adrian Wolff a la seva obra “Israel. A chronology from biblical to modern times”. Wolff s'hi reafirma en una entrevista amb e-notícies.

Segons l'obra, procedia d'una família sefardita “que va fugir a Itàlia després dels progroms del 1392”. La matança va arrasar el barri jueu de Barcelona on anys després, per cert, es va erigir el que seria posteriorment Palau de la Generalitat.

 

 

Fill d'"un mercant genovès”, explica que l'almirall mostrava a les seves cartes “molt interès en temes jueus” a més de la correspondència estava plena de “referències a la bíblia hebrea”. Els orígens de Colom sempre han estat un misteri. La historiografia catalana més independentista reivindica fins i tot la seva catalanitat.

Wolff explica que Colom va viatjar “almenys sis conversos” i que, en canvi, no hi havia cap cura al primer viatge a Amèrica. També va ser recolzat per dos jueus conversos com Luis de Santángel i Gabriel Sánchez.

D'acord amb l'autor, als Arxius d'Índies hi ha referències també a David, “rei de Jersulem” o expressions com “amb l'ajuda de Déu”, utilitzat també inicialment a la correspondència jueva.

Publicitat
Publicitat

19 Comentaris

Publicitat
#12 Marcial Heredia, en tierra de cuñaos, 21/11/2022 - 21:30

Dudo que exista nadie en España que no tenga sangre judía o mora. Y visigoda y francesa y romana y vaccea y celta. En 1492 había personas de diferentes credos, pero eran todos igual de españoles o igual de poco españoles.

#12.1 Embolic, Chez Titole, 22/11/2022 - 13:54

Tito, Vaccea y celta es lo mismo.

#11 Protágoras, bcn. España, 21/11/2022 - 18:41

¿Pero que dice este difamador? En Cataluña nunca hubo progromos contra los judíos, ni conversos como Rufián, ni barcos negreros como el de Maristany. Los catalanes de la época iban de casa en casa de los judíos no para "cogerlos" sino para acogerlos.

#10 Fernando, Mataró, 21/11/2022 - 17:22

¿¿Progromos a Catalunyeeeee???
¡¡¡No puede ser: somos Tierra de acuyida!!!

#9 Ramonet, Tarragona, 21/11/2022 - 16:53

Ara que ja enlloc ningú accepta que Colom fos genovès la historiografia espanyolista està disposada a acceptar-ho tot excepte l'evidència de que era català. Va ser l'historiador peruà Luis Ulloa qui, per primer cop, cap allà l'any 1919 va divulgar les seves exhaustives investigacions demostrant que Colom era català.

#9.1 Soloesmiopinion, Tabarnia, 21/11/2022 - 18:24

Però.. ¿Tu te has leído la noticia antes de soltar tu parida diaria?

#9.2 Soloesmiopinion, Tabarnia, 21/11/2022 - 18:26

Supongo además, que en el improbable caso de demostrarse que era català de socarrel, Colón dejaría de ser un "genocida español" y pasaría a ser un "heroi català" ¿Me equivoco?

#9.3 Onofre de Dip, Vigo, 21/11/2022 - 18:36

Vamos a ver Ramonet, pongamos que era catalán. Y qué? Eso no le daba al Principado ningún derecho jurídico sobre los descubrimientos y posterior conquista. Ninguno. El derecho era, y no podía ser de otra manera, de los RR.CC. La nacionalidad del almirante es algo completamente secundario, irrelevante, de interés sólo para el erudito.

#9.4 Protágoras, bcn. España, 21/11/2022 - 18:52

Solo los ignorantes, los malintencionados y los españolistas que odian Cataluña se atreven a sostener lo que es evidente y demostrado. Colom era un antepasado del exdirigente de ERC Àngel Colom i Colom. Era catalán como Shakespeare, Galileo, Pitágoras y Tutankamón.

#9.5 Tabarnés puro, Barcino, 22/11/2022 - 20:03

#9.2

Gran comentario. ¡Enhorabuena!

#8 Josep, BARCELONA, 21/11/2022 - 15:39

Y a mi que me recuerda (y me pone muy nervioso ese parecido) a nuestra inclita/o alcaldesa Ada ColaCau...